Tilauspalvelu | Haku | Yhteystiedot
Tilaa Caravan-lehti

Kesärengaskausi on alkanut

9.4.2010

Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla kesärenkaissa vähintään 1,6 mm.
Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa yli 26 mm tai renkaan leveys yli 30 mm alkuperäisestä. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm.

Talvirenkaat on saanut vaihtaa kesärenkaisiin 1.3. alkaen. Nastarenkaat on vaihdettava kesärenkaisiin viimeistään 12.4., mikäli keliolosuhteet sen sallivat. Oikein tehty renkaanvaihto lisää ajomukavuutta ja turvallisuutta.

Renkaiden kunto tulee tarkastaa vaihdon yhteydessä. Vaihdettavat renkaat on hyvä tasapainottaa ennen asentamista, ja samoin tulee tarkistaa niiden ilmanpaineet. Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille on merkitty auton ohjekirjaan, ja merkinnät löytyvät mahdollisesti myös autosta (esim. tarra ovipilarissa).

Väärät paineet kuluttavat

Erityisen paljon renkaiden kulumiseen vaikuttaa rengaspaine. Mikäli renkaassa on jatkuvasti liian vähän painetta, se voi kulua loppuun jopa kaksinkertaisella nopeudella. Ylipaine puolestaan vaikuttaa kulumiseen hyvin vähän.

Rengaspaine saa poiketa auton tai renkaan valmistajan suosituksesta enintään 20 prosenttia. Väärät rengaspaineet heikentävät ajoneuvon ajo-ominaisuuksia ja lisäävät polttoaineenkulutusta. Suositus on, että paineet tarkistetaan kuukausittain – myös vararenkaan!

Myös pyöränkulmat kannattaa tarkastaa aika ajoin. Kun ne ovat ojennuksessa, on ajaminen miellyttävää ja turvallista. Sen lisäksi polttoaineenkulutus laskee ja renkaat kuluvat tasaisesti.

Tärkeimmässä roolissa on kuitenkin ajotapa: parasta myös renkaiden kannalta on ennakoiva ja rauhallinen tyyli, jossa vältetään voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä suuria kaarrenopeuksia.

Tarvetta uusille renkaille?

Autolehtien rengastestit helpottavat rengasvalintaa. Myös myyjät autokaupoissa ja rengasliikkeissä ovat ammattilaisia rengasasioissa ja osaavat neuvoa, minkä tyyppiset renkaat sopivat kulloinkin kyseessä olevaan käyttötarpeeseen.

– Ominaisuudet vaihtelevat muun muassa sen suhteen, minkälainen on renkaiden vierintävastus, märkäpito, kestävyys tai ajomukavuus sekä kuinka ne sopivat vaativiin ajokeleihin. Myös renkaiden ympäristöystävällisyys on tänä päivänä tärkeä asia, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla kesärenkaissa vähintään 1,6 mm. Uusien kesärenkaiden hankintaa on syytä suunnitella, kun renkaan uran syvyys on alle neljä millimetriä. Joissakin renkaissa on uran syvyydestä kertova numerorivistö kulutuspinnassa, mutta sen voi myös helposti itse tarkistaa kolikkotestillä.

– Kahden euron kolikko asetetaan renkaaseen, ja jos kolikon hopeareunus näkyy, on syytä harkita renkaiden vaihtoa. Alle neljän millimetrin uran syvyys renkaassa lisää vesiliirron vaaraa huomattavasti, sanoo Morri.

Renkaanvaihdon ABC

Pysäköi auto tasaiselle ja kovalle alustalle, kytke käsijarru ja pieni vaihde. Löysää pyöränpultteja ennen renkaan nostamista ilmaan.

Mikäli mahdollista, käytä kunnon hallitunkkia. Auton omaa tunkkia käytettäessä tulee olla erityisen tarkkaavainen. Joissakin automalleissa ne soveltuvat vain hätäavuksi rengasrikossa.

Merkitse varastoon meneviin renkaisiin niiden sijainti, jotta osaat asentaa ne oikeille paikoilleen seuraavan kerran. Puhdista pyörännavan ja vanteen kosketuspinnat huolellisesti.

Huomioi renkaiden mahdollinen pyörimissuunta sekä muut merkinnät asentaessasi niitä paikoilleen. Renkaan kyljestä löytyy mahdollisesti merkintä pyörimissuunnasta (ROTATION ->). Vaihtoehtoisesti renkaan kylkiin on merkitty sisä- ja ulkoreuna (INSIDE ja OUTSIDE).

Kiristä pultit ristikkäin kohtuulliseen tiukalle ja laske pyörä maahan.

Kiristä pultit lopulliseen tiukkuuteen tasaisesti, kunnolla, mutta ei myöskään liian kireälle. Etenkin erikoisvanteiden kanssa on hyvä käyttää momenttiavainta ja kiristää oikeaan momenttiin, joka on yleensä 90–120 Nm. Suositeltu momentti löytyy myös osasta käyttöohjekirjoja.

Tarkista rengaspaineet. Kevytmetallivanteille pitää tehdä jälkikiristys 50–200 kilometrin ajon jälkeen.

Pese varastoon menevät pyörät ja vahaa vanteet. Varastoi renkaat kuivassa ja viileässä paikassa auringolta suojassa

Kitkarenkaat kesällä?

Kitkarenkailla ajamista kesäkelillä Nokian Renkaiden Matti Morri ei suosittele:

– Se ei ole turvallista. Kitkarenkaiden märkäpito ja vakaus on heikompi kuin kesärenkaiden, ne kuluvat nopeammin ja kulumismuoto on epänormaali kesäkelillä. Lisäksi kitkarenkaiden ohjautuvuus on hitaampi ja lämmönkehitys kesällä suurempi, joka voi aiheuttaa rakennevaurioita.

Renkaiden kuntoa ja kulumista on tarkkailtava säännöllisesti. Vesiliirron vaara on sitä suurempi mitä pienempi on renkaan kulutuspinnan urasyvyys. Vesiliirron välttämiseksi renkaiden kulutuspinnan syvyyden on hyvä olla vähintään 4–5 mm.

Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm, mikä ei kuitenkaan takaa turvallista ajoa sadesäällä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta. Katsastus hylätään aina, jos yhdessäkin auton renkaassa kulutuspinta on alle 1,6 mm.

Lain määrittelemät rajat ovat minimi, jolla välttyy sakoilta, mutta jos renkaissa on jäljellä vain minimin verran kulutuspintaa, niiden pito on märällä kelillä jo huomattavan heikko.

Tarkista nopeusmittarin näyttämä

Ajoneuvon rekisteröintitodistukseen on merkitty alkuperäinen rengaskoko tai rengaskoot. Renkaan kyljestä löytyy erilaisia merkintöjä ja varoituksia. Tärkeimpiä merkintöjä ovat renkaan koko- ja nopeusluokkamerkintä, valmistusaika, kudosmateriaali ja -määrä sekä suurin sallittu kantavuus. Hyväksymistunnus eli ns. e- tai E-merkintä on oltava kaikissa Euroopassa asennettavissa renkaissa.

Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa yli 26 mm tai renkaan leveys yli 30 mm alkuperäisestä. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm.

Nopeusmittarin näyttämä on tarvittaessa korjattava, jos renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, koska nopeusmittari ei saa näyttää todellista alhaisempaa nopeutta. Esimerkiksi alkuperäisrenkaan 195/50 R 16 korvaaminen renkaalla 215/55 R 16 voi johtaa siihen, että ilman asianmukaista nopeusmittarin kalibrointia nopeusmittari ei enää täytä vaatimuksia.

Teksti Pekka Virtanen, kuvat Nokian Renkaat ja lähdemateriaali Auto Bild Suomi, Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi ja Nokian Renkaat